Juli 2012
Jeg har altid gerne villet til Island, landet med den kontrastrige blanding af fantastisk, uberørt natur, oldnordisk sprog og moderne civilisation, men nu så det ud til at alle var med på ideen.
Medvirkede til dette var nok at den islandske krone er faldet til cirka det halve
efter de senere års finansielle tumulter, hvilket gør
prisniveauet sammenligneligt med de øvrige nordiske lande.
Endelig er landet, der jo ligger lige midt på den midtatlantiske ryg, og derfor er særdeles velspækket med vulkaner og deraf afledte fænomener,
jo fagligt relevant for Søren, der studerer geologi, og interessant for de af os andre, der
faktisk også er interesserede i geologi.
Så her i den forgangne vinter gik jeg i gang med at planlægge turen. Først var der transporten, skulle vi flyve eller tage med båd ?
Smyril Line driver faktisk
en færgerute fra Hirtshals over Færøerne til Island. Denne
er dog mest lagt an på at man tager sin egen bil med,
og vi havde absolut ikke lyst til at køre rundt på de dårlige islandske veje i vores nye bil. Vi ville leje en passende bil i landet, men der er tilsyneladende ingen biludlejningsfirmaer i
Seydisfjördur, hvor færgen lægger til.
Så det blev altså med fly.
Der er forbindelser
fra Billund, men tiderne passede os ikke, så det
blev via Kastrup, med hvad dertil hører af bro - og
parkeringsafgifter.
For at berolige Birgit, der frygtede at hele turen bare blev vild natur, og fordi mange af de interessante steder alligevel ligger i nærheden af Reykjavik, som i øvrigt skulle være ganske interessant i sig selv, ville vi lægge ud med at være dér en lille uges tid. Så jeg bestilte en kombi-pakke bestående et par
ferielejligheder og flyrejsen. Herefter en overnatning på hotel Hekla - i nærheden af vulkanen Hekla. Derefter videre til Höfn på
østkysten hvor jeg bestilte et par overnatninger gennem noget der hedder "Iceland Summer" og som var en behagelig overraskelse, men mere om det senere.
|
Derefter videre op langs østkysten og indover
landet forbi Myvatn til nordkystens største by Akureyri, hvor jeg bestilte 3 overnatninger - igen gennem "Iceland Summer".
Turen skulle så rundes af ved at køre igennem højlandet af route F35 - også kaldet Kjølur-ruten. Undervejs skulle vi undersøge det fantastiske vulkanske område omkring Kjerlingarfjöll.
Så derfor havde jeg også bestilt et par overnatninger i hytte på den nærliggende campingplads i Asgardur.
Alle stederne var der internetadgang, selv midt inde i højlandet var der en slags forbindelse til internettet.
Derefter skulle turen gå direkte til Keflavik, og
derfra med flyveren hjem kl 01.00 om natten.
Til at komme rundt havde jeg jo lejet en bil - og da man ikke må køre på F-vejene i en udlejningsbil, medmindre denne er en firhjulstrækker, havde jeg bestilt sådan een til
afhentning på ankomstdagen i Keflavik, og aflevering når vi returnerede til Keflavik.
Ikke nogen billig spøg, men en nødvendighed
da vi ikke ville begrænse os til at køre ad ringvejen omkring Island og de gode veje i Reykjavikområdet.
Men efter alle forberedelserne oprandt endelig den
store dag og vi kørte forventningsfulde afsted mod Kastrup
hvor vi ankom i god tid inden planmæssig afgang
kl. 19:45 med Iceland Air. Check-in gik gnidningsløst og vi nåede også at få lidt hundedyr aftensmad inden boarding. Så var det bare afsted og
flyveturen gik uden problemer. Desværre var der skyer under os det meste af vejen, men de lettede da
vi fløj ind over Island, og indflyvning over månelandskabet på Reykjaness var bare flot. I lufthavnen blev vi - og alle vores pakkenelliker - afhentet i en minibus og kørt en lille kilometer hen
til Thrifty hvor vi skulle afhente vores bil.
Vi fik hurtigt udleveret bilen, en lækker Ford Kuga,
med automatisk firhjulstræk, klimanalæg og hele svineriet. Vi fik bagagen stuvet ombord og kørte
fornøjede mod Reykjavik.
|