Østrig 2009
Slottet Schönbrunn i udkanten af Wien. Nogle gevaldige tordenskyer er ved at bygge sig op i baggrunden - heldigvis holdt de sig væk.
3 dage i Wien

Sommerferien i år skulle tilbringes i Østrig, dels har vi været i området omkring Zell am See et par gange før, og synes der er dejligt, dels skulle Birgit starte med at undervise i tysk igen efter ferien, endelig var det lige noget for "bjerggederne" - masser
af bjerge.

Vi havde så lejet en ferielejlighed for 2 uger i en lille by der hedder St. Martin am Tennengebirge For at det hele ikke skulle gå op i bjerg blev vi dog enige om også at tage 2-3 dage i Østrigs hovedstad, der som bekendt hedder Wien, så vi kunne få en dosis kultur o.s.v.
Da der er lidt langt at køre for den gamle passat, og vi i øvrigt ikke gider de tyske motorveje mere, havde vi valgt samme transportstrategi som sidste år, nemlig køre til Hamburg, parkere bilen og flyve til destinationen. Man kan selvfølgelig flyve fra København eller Billund, men så koster flybilletterne enten 3 gange så meget eller også skal man betale broafgift og rasende
dyr parkering. Billetterne fra Hamburg til Wien, tur/retur kostede lige godt en tudse pr. stk hos Air Berlin - ganske rimeligt.
I Wien havde vi booket et par dobbeltværelser på hotel Printz Eugen - med aircondition, et velment råd fra en arbejdskammerat - for 3 nætter.
Herefter havde vi booket en passende bil (også med aircondition) for et par uger til brug under resten af opholdet i Østrig.

Den 1/7 startede vi så fra Århus i den gamle passat og turen til Hamburg gik uden problemer, omend den var en kende varm idet der i danmark var udbrudt godt vejr, og der ikke er aircondition i Passaten. Der var ingen problemer med at parkere vi suste ind i det nærmeste parkeringstårn, og der var fin plads. Det gik også fint med check-in & sikkerhedskontrol dog skulle
min bærbare PC lige "snuses" efter for spor af sprængstof, der var dog intet at komme efter, men hvorfor de lige skulle slå
ned på den ved jeg ikke. Det viste sig at være en Airbus A219 vi skulle flyve med, dejlig flyver, og vi fik sæderne ved nødudgangene hvor der er ekstra meget benplads, rigtigt lækkert. Flyet startede 5 min, før planmæssig afgang kl. 16:10 og turen til Wien forløb helt efter planen og trods nogen bekymring over tordenbyger omkring Wien, undgik flyet disse og vi landede kl 17:40 i Wien - lige på slaget.

I lufthavnen hyrede vi en taxi - det viste sig at være lige så billigt som alternativerne bus eller tog, idet man kan bestille en
taxi til fast pris, der var flere firmaer i lufthavnen den udbød denne service. Det er meget turistvenligt idet man så bliver
kørt den korteste (læs billigste) vej til sit mål. 34£ kostede det - ganske rimeligt i betagtningen af afstanden og den store
dejlige Mercedes vi blev fragtet ind til hotellet i.

Opholdet i Wien kan man læse om her, resten af turen via kortet her, og hjemturen herunder, eller klik på de små
billeder til højre & venstre herfor.

Weisssee Gletscherwelt
Schmittehhoehe Bestigningen af Medelzkopf
Salzburg Berchtesgaden, Kehlstein & Köningssee
Dachstein ispalads
Gossaukamm Hochalpenstrasse
180 ° panorama fra Grossglocker Hochalpenstrasse umiddelbart før Hochtor

18/7 Om natten var hele familien - undtagen mig - jævnligt blevet vækket af tordenvejr, men alle kom dog op så vi kunne få spist morgenmad, pakket det sidste o.s.v. Gøre rent skulle vi dog ikke bekymre os idet man skulle betale sig fra dette. Det regnede meget, og der var også kommet megen regn om natten så vi var noget bekymrede for om der ville blive problemer med trafikken p.g.a. jordskred og oversvømmelser som der tit gør i bjergegne.
Men der var jo ikke andet at gøre end at køre afsted på den ca. 350 km lange tur til Wiens luthavn. Vi startede ved 10-tiden, der var ganske rigtigt, rigtig meget vand på vejene, men trafikanterne indrettede sig efter det og det gik stille og roligt af sted . Det styrtede ned og tordnede hele vejen og tanken om flyaflysning begyndte at rumstere
i vore hoveder, men da vi endelig nåede lufthavnen efter godt 5 timers kørsel holdt regnen endelig op, til gengæld begyndte det at blæse ganske kraftigt fra en retning der
så ud til at være vinkelret på startbanen.
Efter at have fjumret rundt for at få tanket bilen, lykkedes det at finde stedet hvor bilen skulle afleveres, og dette gik uden problemer, bilen havde ikke fået en skramme i den tid vi havde lejet den.
Fyren der checkede bilen spurgte om vi havde haft problemer med den, men det havde vi ikke - den havde opført sig eksemplarisk. Det lod til at undre ham - det var jo en Fiat, men han bemærkede så diplomatisk at Croma'en nok var den Fiat-model der var mindst bøvl med.
Nå - ind i lufthavnen og hente vore boarding pass o.s.v.. Denne gang lykkedes det dog ikke at få sæderne ved nødudgangene.
Trods den kraftige sidevind lettede maskinen til tiden, vi synes dog den kørte længe på banen før den endelig slap jorden. Piloten ville måske have en ekstra fartreserve
p.g.a. de turbulente forhold. Flyveturen var noget urolig, mest i området mellem et lavtliggende skylag og et højtliggende ditto.
Oppe i godt 11 km's højde faldt tingene dog til ro, og kaptajnen meldte sig nu i højtalerne og beklagede den lidt urolige tur. Til gengæld havde vi medvind på 144 km i timen. Dette gjorde at flyet faktisk fløj over 1000 km i timen - i forhold til jorden. Dette gjorde også at vi landede lidt før planmæssig ankomst i Hamburg.
Vi fik hurtigt fat i vores bagage - det hele var der skam, og slæbte det ud til bilen. Vi var spændte på om den ville starte, i tiden op til ferien havde den udviklet nogle nykker med at være meget svær at starte når den havde stået et par dage, og især når det var fugtigt. Det var almindeligt dansk sommervejr, sol, skyer, byger, så luften var jo lidt fugtig. Til vores store undren sprang den nærmest i gang da jeg drejede nøglen, så var det ellers afsted for vi skulle jo lige nå Fleggaard ved grænsen. Det gik tjept for jeg havde fået den opfattelse at Fleggaard lukker kl 22 om lørdagen.
Da vi nåede frem var klokken 21:30, men det viste sig at de først lukker kl 24 - ak ja. Der var et forbløffende leben, der kom hele tiden busser og læssede horder af indkøbslystne danskere af, masser af biler var der også, men vi fik handlet det vi skulle, godt & vel. Fik det stuvet ombord i Passaten og så gik turen tungtlastet, men ellers begivenhedsløst resten af vejen til Århus.

De lokale bjerge i aftensol, den mest prominente top hedder Bishofsmütse.
Så det var den ferie og hvad kan man så sige om den ?

En stort set vellykket ferie, Østrig (og Sydtyskland) er dejlige steder at holde ferie, der er masser at se på, dejlig natur, spændende historie og venlige og hjælpsomme mennesker. Prisniveauet i Østrig er meget fornuftigt bortset fra de afsindige priser de holder sig for ture i svævebanerne. Jeg fatter ikke hvorfor man skal af med 500-700 kr. for at få fire mennesker hevet op på et bjerg og ned igen.
Vejret har været meget afvekslende lige fra de fugtige 30 grader i Wien til 12 grader i St. Martin og senere over 30 grader i Salzburg.
Vi har ihvertfald erfaret at uvejr kan komme som lyn fra en klar himmel i bjergene, og det kan regne rigtig meget.
Vi har set og oplevet en masse lige fra spændende bjergture til dybe saltminer, historiske steder, slotte, en gletscher indefra, fået god mad o.s.v. Som sædvanlig nåede vi dog ikke alt på listen udfærdiget hjemmefra, men der var også meget, og måske kan man komme tilbage en gang.